09159961967 - 05136034435
Select Page

کانسپت معماری چیست؟

مقالات آموزشی معماری
مقدمه کانسپت مفهوم یک ایده است. فکر یا مفهومی است که ستون فقرات و شالوده یک پروژه طراحی به آن بستگی دارد. مفهوم یک ایده، یک نظریه یا مفهوم است. در معماری، مفاهیم جهت یا رویکردی به طراحی ارائه می دهند. ما طرح را با ایجاد یک داستان منسجم به وجود می آوریم. گاهی اوقات، تصور دانشجویان […]
مدرسه معماری مرجع آموزی و دانلود پروژه های معماری، عمران و شهرسازیاسما آیسته

مقدمه

کانسپت مفهوم یک ایده است.

فکر یا مفهومی است که ستون فقرات و شالوده یک پروژه طراحی به آن بستگی دارد.

مفهوم یک ایده، یک نظریه یا مفهوم است. در معماری، مفاهیم جهت یا رویکردی به طراحی ارائه می دهند.

ما طرح را با ایجاد یک داستان منسجم به وجود می آوریم. گاهی اوقات، تصور دانشجویان معماری بر این است که یک مفهوم باید در طراحی مشهود باشد اما این درست نیست.

مفاهیم بیشتر شبیه نقشه ها هستند و زمانی که در روند طراحی گم می شوید به شما کمک می کنند. علاوه بر این، مفاهیم می توانند با طراحی تکامل پیدا کنند و برای مدت طولانی متوقف نشوند.

برای اکثر دانشجویان، مشکل در شروع کار است. آنها اغلب بیش از حد لازم زمان صرف می کنند.

ما در این مقاله سعی می کنیم فرآیند تولید کانسپت معماری را به خوبی توضیح دهیم تا درک آن برای شما ساده تر شود.

تعریف

هنگامی که می خواهیم به معماری و مفهوم یک ایده اشاره کنیم به کانسپت آن نگاه می کنیم.

کانسپت فکر یا مفهومی است که ستون فقرات و شالوده یک پروژه طراحی به آن بستگی دارد و جلو می برد. این مفهوم به پیشرفت پروژه کمک می کند و به طور مداوم در تمام مراحل توسعه آن مورد مشورت قرار می گیرد.

هر پروژه معماری برگرفته از یک مفهوم (کانسپت) است.

کانسپت معماری معنا و دلیل محصول نهایی (ساختمان یا سازه تکمیل شده) و اولین بخش از فرآیند طراحی است. این فرآیند همانند کاشت بذر می باشد که توسعه و تحقق می یابد و درست مانند یک بذر گیاهی، می تواند از منابع وسیعی به دست آید و تغییرات و نتایج بسیار زیادی ایجاد کند.

کانسپت تنها عناصر ثابتی است که یک پروژه را از ابتدا تا انتها دنبال می‌کند و به همان اندازه که در ابتدای طراحی مهم است در پایان هم دارای اهمیت است.

یک کانسپت معماری را می توان اینگونه توصیف کرد: ایده، تصور، نظر، انتزاع، فلسفه، باور، الهام، اندیشه، قصد، نظریه، تصویر، طرح یا فرضیه.

کانسپت ها از کجا می آیند؟

مفاهیم معماری در درجه اول باید از سه حوزه کلیدی تولید شوند. 

  • سایت – آب و هوا، جهت‌گیری، نماها، دسترسی، زمینه، تاریخچه، …
  • خلاصه طراحی – نیازهای مشتری و ساختمان، محل اقامت و بودجه ساخت و ساز
  • کاربری ساختمان – نوع ساختمان و کاربری

و به طور کامل یا جزئی با ساختن برنامه، فرهنگ، جامعه، فناوری و احساسات ایجاد شود. 

یک طرح معماری همیشه یک ریشه دارد و با سایت و زمینه خود مرتبط است، بنابراین تحلیل سایت می تواند نقش بزرگی در تولید و توسعه مفهوم و کانسپت معماری ایفا کند.

برای درک بهتر این بخش می توانید به کتاب تجزیه و تحلیل فرم لوکوربوزیه مراجعه کنید.

بخشی از کتاب تجزیه و تحلیل فرم لوکوربوزیه - کانسپت معماری چیست؟
بخشی از کتاب تجزیه و تحلیل فرم لوکوربوزیه

چگونه و چه چیزی را تحت تأثیر قرار می دهند؟

مفاهیم طراحی که بر کل پروژه تاثیر می گذارد شامل موارد زیر است:

  • بیرونی و داخلی – جهت گیری، جرم گیری، فرم، دیافراگم، ارتفاع، نور
  • منظر – سطوح سخت و نرم، انواع کاشت، مقیاس نقاشی، ترتیب کاشت
  • پایان ها – رنگ ها، سبک ها، بافت ها، مواد
  • وسایل و اتصالات – ژانر، سبک، مقیاس، مقدار، مواد
  • ساختار – سبک، سنگین، سنتی، مدرن، بومی
  • مواد – رنگ‌ها، سخت یا نرم، هوازدگی، انواع، سبک‌ها، منابع محلی، زبان‌های محلی

هر بخش طراحی باید برگرفته از یک مفهوم باشد و توسط آن هدایت شود. این مفهوم می تواند یک رویکرد مفهومی منحصر به فرد برای کل پروژه یا رویکردهای مفهومی فردی باشد که برای هر جنبه از طرح اعمال می شود.  

کانسپت معماری چیست؟ - مدرسه معماری

چرا یک کانسپت تولید می شود؟

یک کانسپت قوی معماری به معمار و طراح جهت و چارچوب روشنی در روند طراحی می دهد.

هنگامی که در روند طراحی سؤالی مطرح می شود و یا مشکلی پیش می آید، کانسپت مورد بررسی قرار می گیرد و از آن برای رسیدن به جواب مناسب استفاده می شود، تا راه حل مناسبی در پارامترهای خاص خود ارائه دهد به گونه ای که وضوح هدف طراحی حفظ شود.

این امر معمار را از رفتن به سمت جهت‌ ها و مماس‌ های بی‌ پایان، که فقط درستی مفهوم معماری را مختل می کند، منصرف می کند.

کانسپت نقطه قوت یه پروژه است و از نظر آکادمیک و حرفه ای، تفاوت بین یک پروژه موفق و یک پروژه متوسط، همین است.

باید به این مورد هم توجه داشت که آیا وضوح کانسپت در کل طرح ثابت بوده است یا خیر؟

معماری یک طرح باید در عمق و معنا جست و جو شود و هر چه منسجم تر و مرتبط تر باشد، موفقیت آمیزتر و جالب تر خواهد بود و مفهوم غنی طراحی را به ارمغان می آورد.

وقتی روش و فرآیندی وجود دارد که بتوان آن را اعمال کرد، شروع یک پروژه جدید نیازی به دلهره ندارد.

توسعه کانسپت معماری

نمونه ای از توسعه کانسپت معماری

طراحی معماری تکاملی است. بنابراین با جمع‌آوری داده‌های پروژه (مختصر پروژه)، نیازمندی‌ها، اطلاعات سایت و غیره، شروع کنید.

مرحله بعدی تجزیه و تحلیل داده هایی است که جمع آوری کرده اید. قبل از ترسیم روی کاغذ، کمی زمان بگذارید و تجزیه و تحلیل سایت را به اتمام برسانید و به درک درستی از خلاصه مطالب خود برسید.

این مطالعه چند چالش فوری را برای شما فراهم می کند:

  • یک مشکل در وسط طرح، بادهای تند، خاک شنی، زاویه دید و غیره. اساساً، ما برای ساده کردن طراحی، مشکل را تا حد ممکن تجزیه می کنیم.

این یافته ها نقطه شروع یک کانسپت طراحی معماری هستند. سپس شما یکی یا تعدادی از این یافته ها را برای ارائه یک ایده طراحی استفاده می کنید. به عنوان مثال، می تواند یک روش خاص برای جهت دهی، فرم دهی یا روی هم چیدن ساختمان باشد. حتی می تواند جزء یک عنصر ساختمانی یا نمایشی از یک فضای خاص باشد. در این بخش هیچ قانونی وجود ندارد. بنابراین شروع به طراحی یا نوشتن افکار خود کنید و در این مرحله نگران جزئیات نباشید. هر ایده یک مسیر منحصر به فرد برای حل مشکل طراحی و یک مفهوم برای کشف است.

  • گام بعدی توسعه و اصلاح کانسپت/مفهوم(ها) در یک روایت منسجم است. 

ما در مرحله قبل امکانات مختلفی ایجاد کردیم اما این مرحله در مورد حذف، ترکیب و بهبود صحبت می کنیم. ایده ای را انتخاب کنید که به نظر شما منطقی تر است و آن را بسازید.

توسعه کانسپت خطی نیست و راه هایی برای توسعه طرح وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید ایده‌هایی را از مراجع ثانویه مانند فلسفه طراحی، زمینه فرهنگی، محله، مصالح ساختمانی، تجربیات شخصی، هندسه و غیره استفاده کنید.

اگر طرح شما منطقی است، می توانید ایده های مرحله اول یعنی تجزیه و تحلیل سایت را نیز ترکیب کنید و این کار را تا جایی که احساس می کنید کانسپت در حال شکل گیری و آماده برای عملی شدن است، ادامه دهید.

استفاده از نرم افزار برای توسعه کانسپت معماری

در حالی که برخی از معماران برای توسعه کانسپت معماری از ایده استفاده از نرم افزار دوری می کنند، در دوره اخیر نرم افزار ها نقشی حیاتی داشته اند. 

در مراحل اولیه طراحی، نرم افزار می تواند به روند طراحی کانسپت کمک کند و به هیچ وجه مانع توسعه طراحی نمی شود بلکه به عنوان ابزاری برای سهولت کار نیز می توان از آنها استفاده کرد.

البته انتخاب ابزار اشتباه می تواند روند طراحی شما را محدود کند. بنابراین معماران اغلب به برنامه هایی مانند Sketchup یا Rhino برای مدل سازی سیال خود روی می آورند. این نرم افزار های برای تجسم ایده در مقیاسی درست بسیار کاربردی هستند و همچنین به شما بازخورد بصری خوبی ارائه می دهند. در این مرحله، ممکن است مدام جابه جایی ای بین مدلسازی سه بعدی و طراحی انجام دهید. این کاملاً خوب است و گاهی اوقات حتی ضروری است.

با این حال، شما باید از مشکلات استفاده از نرم افزار برای طراحی در مراحل اولیه آگاه باشید. 

بالاتر بیان کردیم که آنها می توانند محدود کننده باشند، اما مشکل بزرگ‌تر این است که ابزارهای موجود دقیقا برای معماری طراحی نشده اند، بلکه به دلیل نبود ابزار بهتر، توسط آن‌ها به کار گرفته شده‌اند. این نرم افزار ها از بقیه ابزارهای معماری مانند AutoCAD یا Revit جدا هستند و بازخورد هوشمندانه ای را در قالب داده ارائه نمی دهند.

با این حال این نرم افزار ها به عنوان “dumb model” شناخته می شوند.

اسنپترود نرم افزاری با قابلیت های مدل سازی و داده های قدرتمندی می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نرم افزار می توانید به لینک Snaptrude مراجعه کنید.

نکته اصلی این نرم افزار این است که در مراحل اولیه طراحی بسیار به شما کمک خواهد کرد. 

شما به ابزاری که طراحی را به شما دیکته کند نیاز ندارید، بلکه برعکس.

بخشی از این مقاله ترجمه شده از سایت snaptrude می باشد. مدرسه معماری سعی می کند اطلاعات بیشتری از این نرم افزار بدست آورد و آن را در اختیار شما معماران توانمند قرار دهد.

و در پایان

ما دیدیم که طراحی مفهومی نباید پیچیده باشد و این می تواند یک نقطه شروع در روند طراحی باشد. یک ایده کوچک که در نهایت به طرحی خارق العاده منجر می شود. 

و به یاد داشته باشید، آنچه بیش از همه مهم است سفر است نه مقصد. طراحی همیشه در حال پیشرفت است و راه های متعددی برای حل یک مشکل وجود دارد. به تحقیق و جست و جو ادامه دهید!

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *