09159961967 - 051366205105
Select Page

تاثیر رسانه های اجتماعی بر معماران یا معماری

مقالات آموزشی معماری
پیش نویس معمار در ده های اخیر رسانه اجتماعی به سرعت پیشرفت کرده و بخش زیادی از زندگی مردم را در برگرفته است. رسانه های اجتماعی بدون شک بر معماری و معماران تاثیر گذاشته اند. تعامل معماری و معماران و رسانه های اجتماعی موضوعیست که همه معماران باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند تا […]
مدرسه معماری مرجع آموزی و دانلود پروژه های معماری، عمران و شهرسازیاسما آیسته

پیش نویس معمار

در ده های اخیر رسانه اجتماعی به سرعت پیشرفت کرده و بخش زیادی از زندگی مردم را در برگرفته است. رسانه های اجتماعی بدون شک بر معماری و معماران تاثیر گذاشته اند.

تعامل معماری و معماران و رسانه های اجتماعی موضوعیست که همه معماران باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند تا معمار مفیدی برای جامعه باشند.

حال اینکه تاثیر معماری بر فضای مجازی بیشتر بوده یا تاثیر رسانه های اجتماعی بر معماری، موضوع قابل بحثی است که مدرسه معماری در این مقاله و مقاله ای دیگر به آن می پردازد.

مقدمه

رسانه های اجتماعی“، مثال های زیادی برای آن داریم مانند توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و غیره،

باور کنید یا نه، همه ما تحت تاثیر آن ها هستیم و گاهی اوقات تصور می کنیم که دنیای واقعی ما است. پست‌ها، داستان‌ها، وضعیت‌ها، ویدیوها و غیره همه چیز در آن پلتفرم‌ها آنقدر واقعی به نظر می‌رسد که فراموش می‌کنیم چیزی خارج از آن دنیا نیز وجود دارد. 

اکنون همانطور که می دانیم هر چیزی تاثیر مثبت و منفی خود را دارد. و جای تعجب نیست که دنیای معماری در چنگال رسانه های اجتماعی است. حال می خواهیم پنج تأثیر خوب و همچنین پنج تأثیر بد رسانه های اجتماعی بر معماری را ببینیم.

تأثیرات خوب رسانه های اجتماعی بر معماری

1. غیرممکنی که برای همه ممکن شده است

زاها حدید و نورمن فاستر از معماران شاخصی هستند که در معماری انقلاب به پا کردند. با این انقلاب طرح های ساختار شکن بهتر درک می شوند. اما سوال اصلی اینجاست که جهان چگونه از آنها باخبر است! پاسخ این سوال شبکه های اجتماعی است. تنها با یک کلیک و اشتراک گذاری این موارد همه می توانند در مورد آن بدانند و فکر کنند. یا می تواند حتی بهتر از آن را طراحی کنند.

2. معماری الهام بخش 

معماری الهام بخش
معماری الهام بخش

امروزه افراد تأثیرگذار زیادی را در اطراف خود می ببینیم که بر ما تأثیر می‌گذارند و الهام‌بخش ما هستند. این امر در دنیای معماری نیز اتفاق می افتد. معماران جوان بر معماران آینده تأثیر می گذارند و معماران شاخص با آثار شگفت انگیز خود بر معماران جوان تأثیر می گذارند. جدا از این موارد، افرادی بسیاری که از این زمینه آگاهی ندارند ولی علاقه دارند، می توانند تنها با یک کلیک از همه چیز در مورد موضوع هدف خود مطلع شوند. این یکی از تاثیرهای رسانه های اجتماعی بر معماری است.

3. ایده های شگفت انگیز همه جا هستند

ساختار شگفت انگیز

بسیاری از مواقع مخصوصا زمانی که معماران جوان در مقطع لیسانس یا فقط در حال تحصیل هستند، به الهام نیاز داند. الهام را می توان اینطور معنی کرد مسیر یا راهی که در آن شروع به فکر کردن می کنید. خوشبختانه، ما در دوره ای متولد شده‌ایم که نیازی به سفر به اسپانیا برای دانستن شکل معماری آنها نداریم. فقط کافیست در مورد آن جستجو کنیم و سپس ما همه چیز را در مورد آن می دانیم. تاثیر رسانه های اجتماعی بر معماری در این بخش بسیار شگفت انگیز است.

4. کار خود را به صورت رایگان نشان دهید

اپلیکیشن هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام راهی برای انتشار مطالب به صورت کاملا رایگان می باشد. همه ما به نوعی استعدادی داریم، اما چگونه می توانیم آن استعداد را به همه نشان دهیم؟ فقط آن را در هر یک از این برنامه ها آپلود کنید و می توانید به افراد زیادی دسترسی پیدا کنید. مردم اکنون راه ها و شغل های خود را از این طریق پیدا می کنند.

5. بهترین معلمان در دستان ما هستند

بهترین معلمان در دستان ما هستند
معمار معروف در اینستاگرام

اکثر معماران برتر اکنون پروفایل های رسانه های اجتماعی خود را دارند. و باور کنید یا نه، با انتشار تجربیاتشان چیزهای زیادی به ما می آموزند. این معماران مداوم پست می گذارند و فداکاری آنها به نسل جدید کمک زیادی می کند. 

اکثر مردم اکنون آموزش های خود را در پروفایل های اجتماعی به اشتراک می گذارند و همه ما به راحتی می توانیم آن ها را دریافت کنیم.

تأثیرات بد رسانه های اجتماعی بر معماری

6. کتاب ها هم چنان منبع اصلی و دقیق

اکنون، بیشتر اطلاعات در سایت‌های اجتماعی ارائه می‌شوند، پس چرا کسی برای دانستن مطلبی کتاب می خواند؟

کتاب ها همیشه در دسترس نیستند و گاها زمان زیادی از ما می گیرند و به جای آن رسانه ها در زمان صرفه جویی می کند اما همیشه این اطلاعات درست نیستند. از آنجایی که این سایت‌ها برای استفاده شخصی هستند و اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارند همیشه بررسی نمی‌شود، اعتبار اطلاعات قابل بررسی نیست. گاهی اوقات هم این اطلاعات آنقدر ویروسی می شود که بسیاری از مردم فقط اطلاعات اشتباه را باور می کنند.

7. ایده ما کجاست؟

پیش تر گفتیم رسانه های اجتماعی پر از الهام و شگفت انگیز هستند، اما گاهی اوقات اینطور نیست. معماران جوان معمولا تفاوت بین سرقت ادبی و الهام را درک نمی کنند، بنابراین، اکثر آنها در نهایت به تکرار یک طرح موجود می پردازند. 

تاثیر رسانه های اجتماعی بر معماری در این بخش کمی ناراحت کننده، اما درست است، که امروز وقتی دانش آموزی شروع به طراحی می کند، اول فکر نمی کند، اول جستجو می کند. برنامه Pinterest در همه ی دنیا در دسترس و قابل استفاده است. شما می توانید همه چیز را درباره های ایده های طراحی به دست آورید و این منجر به یک بلوک در ذهن شما می شود.

8. عزت نفس پایین 

زمانی که تحت تاثیر آثار شگفت انگیز قرار می گیریم، گاهی اوقات دقیقا برعکس مورد قبلی اتفاق می افتد. ما از خودمان سوال می کنیم که چرا مانند دیگران آنقدر عالی عمل نمی کنیم. این لازم است که بدانیم هر فردی سبک منحصر به فردی دارد و از این رو شیوه کار هر فرد با دیگری بسیار متفاوت است، اما دنیای فانتزی رسانه های اجتماعی به شما این اجازه را نمی دهد. در رسانه های اجتماعی همه چیز آنقدر عالی است که گاهی خود را در این مسابقه کمال گم می کنیم.

9. رسانه منبع همه ی ایده ها

ما در زندگی پر از صفحه نمایش هستیم. تکالیف، کلاس های آنلاین و جلسات اداری همه چیز روی صفحه هستند. بنابراین واضح است که ما صفحه دیگری نمی خواهیم. ما امروزه بیش از اندازه به سایت ها وابسته شده ایم. مردم می توانند از آن صفحه بیرون بروند و دنیای واقعی، اشکال واقعی و معماری واقعی را ببینند. اما نمی روند آنها از دیدن همه آن چیزها در آن صفحه در رسانه های اجتماعی خوشحال تر می شوند. به طور خلاصه از بین رفتن دنیای واقعی یکی از تاثیرات رسانه های اجتماعی بر معماری می باشد.

10. فومو (ترس از دست دادن)

در زمینه معماری، ما به دنبال چیزهای جدیدی هستیم که اکنون در دسترس هستند. براین باوریم که اگر همیشه آنلاین نباشیم ممکن است چیزی را از دست بدهیم. این موضوع بر سلامت روانی و اجتماعی ما تأثیر می گذارد.

از آنجایی که یک بطری می تواند نیمه پر و در عین حال نیمه خالی باشد، این کاملاً انتخاب ماست که می خواهیم چه بگوییم یا فکر کنیم که همان ایده می تواند در این زمینه نیز کار کند. رسانه های اجتماعی البته که خوب هستند، اما می توانند بد هم باشند. بنابراین این کاملاً انتخاب ماست که از تاثیر رسانه های اجتماعی بر معماری به چه شکل بهره ببریم.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *